Tässä esityksessä köydenpunontaa sovelletaan opetuksen
suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Säikeet ovat teemoja,
jotka sisältyvät ammatillisen opettajan ydinosaamiseen. Oikeiden teemojen tunnistamisessa
käytetään ydinainesanalyysia. Tavoitetasosta riippuen punomamme oppimisen köysi voi olla ohut naru tai paksu ja luja touvi.
Osaamisalueiden teemat koostuvat oppimisen kohteista, langoista. Langat syntyvät, kun kuidut (oppimistehtävät) kehrätään toisiinsa.
Turun Luostarinmäen museon opaskirjan kuvassa kaksi henkilöä on kehräämässä hamppua langoiksi köydenpunontaradalla. Valmiiksi käsitellyt eli loukutetut, lihdatut ja häkilöidyt kuidut ovat tässä tekniikassa kiinnitettynä vyötäisille.
Ammatissa tarvittava osaaminen on kuin köysi, joka kehrätään ja punotaan tietojen, taitojen ja asenteiden kuiduista. Kuituja vastaavat oppimistehtävät esitetään avointen kysymyslauseiden muodossa.
Turun Luostarinmäen museon opaskirjan kuvassa kaksi henkilöä on kehräämässä hamppua langoiksi köydenpunontaradalla. Valmiiksi käsitellyt eli loukutetut, lihdatut ja häkilöidyt kuidut ovat tässä tekniikassa kiinnitettynä vyötäisille.
Ammatissa tarvittava osaaminen on kuin köysi, joka kehrätään ja punotaan tietojen, taitojen ja asenteiden kuiduista. Kuituja vastaavat oppimistehtävät esitetään avointen kysymyslauseiden muodossa.
Opettajankoulutuksen köysi punotaan seuraavista kuiduista, langoista ja säikeistä. Suunnitelmassa eivät ole mukana kasvatustieteelliset
perusopinnot. Ne toteutetaan opinto-oppaan ohjelman mukaisesti erikseen.
Säie
Teema |
Lanka
Oppimisen kohde |
Kuitu
Esimerkkejä oppimistehtävistä |
Verkkoympäristöt
4 op 30.8.2013-16.10.2013 |
1.
Verkko opettajankoulutuksessa
|
Millaisia verkkotyökaluja käytämme?
Miten Moodlea käytetään?
Miten hyödynnämme blogia päiväkirjan kirjoittamiseen?
|
2.
Sosiaalinen media
|
Miten sosiaalista mediaa voi soveltaa oppimisen apuna?
Miten voimme hyödyntää avoimia sisältöjä? |
|
3.
Verkko-oppimisympäristöt
|
Mitä tarkoittaa oppimisalusta?
|
|
4.
Verkkopedagogiikka
|
Miten verkko edistää oppimista?
|
|
5.
Tietosuoja ja tekijänoikeudet
|
Mitä ovat Creative
Commons –lisenssit?
|
|
Opettajan työyhteisö
5 op 16.10.2013-25.11.2013 |
6. Työyhteisön jäsenenä toimiminen
|
|
7. Vuorovaikutus
|
||
Oppimisen ohjaaminen
7 op 25.11.2013-11.2.2014 |
8.
Keskeiset teoriat
|
|
9.
Pedagogiset mallit ja menetelmät
|
||
10. Erilaiset
oppimisympäristöt
|
||
11. Opiskelijan tuki ja ohjaus
|
||
12. Arvot ja eettiset periaatteet
|
||
Arviointi
3 op 11.2.2014-11.3.2014 |
13. Arviointikohteet ja kriteerit
|
|
14.
Arviointimenetelmät
|
||
15.
Oppimisen arviointi
|
||
16.
Osaamisen arviointi
|
||
Opettajan työ
4 op 11.3.2014-9.5.2014 |
17.
Lait ja säädökset
|
|
18.
Hallinto, talous ja johtaminen
|
||
19.
Koulutuksen suunnitelmat ja asiakirjat
|
||
Yhteistyöverkostot
3 op 9.5.2014-3.6.2014 |
20.
Koulutuksen verkostot
|
|
21.
Työelämälähtöisyys
|
||
Kehittämistyö 6 op
|
||
21.8., 15.9., 9.10. ja 10.10.2014
|
||
Seminaari
|
||
10.-11-11.2014
|
||
Valmistuminen
|
||
12.12.2014
|
||
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti