sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Köydenpunonta sovellettuna opettajankoulutukseen

Tässä esityksessä köydenpunontaa sovelletaan opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Säikeet ovat teemoja, jotka sisältyvät ammatillisen opettajan ydinosaamiseen. Oikeiden teemojen tunnistamisessa käytetään ydinainesanalyysia. Tavoitetasosta riippuen punomamme oppimisen  köysi voi olla ohut naru tai paksu ja luja touvi.

Osaamisalueiden teemat koostuvat oppimisen kohteista, langoista. Langat syntyvät, kun kuidut (oppimistehtävät) kehrätään toisiinsa.

Turun Luostarinmäen museon opaskirjan kuvassa kaksi henkilöä on kehräämässä hamppua langoiksi köydenpunontaradalla. Valmiiksi käsitellyt eli loukutetut, lihdatut ja häkilöidyt kuidut ovat tässä tekniikassa kiinnitettynä vyötäisille.




Ammatissa tarvittava osaaminen on kuin köysi, joka kehrätään ja punotaan tietojen, taitojen ja asenteiden kuiduista. Kuituja vastaavat oppimistehtävät esitetään avointen kysymyslauseiden muodossa.

Opettajankoulutuksen köysi punotaan seuraavista kuiduista, langoista ja säikeistä. Suunnitelmassa eivät ole mukana kasvatustieteelliset perusopinnot. Ne toteutetaan opinto-oppaan ohjelman mukaisesti erikseen.


Säie
Teema
Lanka
Oppimisen kohde 
Kuitu
Esimerkkejä oppimistehtävistä 
Verkkoympäristöt
4 op
30.8.2013-16.10.2013
1.      Verkko opettajankoulutuksessa
Millaisia verkkotyökaluja käytämme?
Miten Moodlea käytetään?
Miten hyödynnämme blogia päiväkirjan kirjoittamiseen?

2.      Sosiaalinen media
Miten sosiaalista mediaa voi soveltaa oppimisen apuna?
Miten voimme hyödyntää avoimia sisältöjä?

3.      Verkko-oppimisympäristöt
Mitä tarkoittaa oppimisalusta?

4.      Verkkopedagogiikka
Miten verkko edistää oppimista?

5.      Tietosuoja ja tekijänoikeudet
Mitä ovat Creative Commons –lisenssit?
Opettajan työyhteisö 
5 op
16.10.2013-25.11.2013
6.      Työyhteisön jäsenenä toimiminen


7.      Vuorovaikutus

Oppimisen ohjaaminen
7 op
25.11.2013-11.2.2014
8.      Keskeiset teoriat


9.      Pedagogiset mallit ja menetelmät


10.   Erilaiset oppimisympäristöt


11.   Opiskelijan tuki ja ohjaus


12.   Arvot ja eettiset periaatteet

Arviointi 
3 op
11.2.2014-11.3.2014
13.   Arviointikohteet ja kriteerit


14.   Arviointimenetelmät


15.   Oppimisen arviointi


16.   Osaamisen arviointi

Opettajan työ
4 op
11.3.2014-9.5.2014
17.   Lait ja säädökset


18.   Hallinto, talous ja johtaminen


19.   Koulutuksen suunnitelmat ja asiakirjat

Yhteistyöverkostot
3 op
9.5.2014-3.6.2014
20.   Koulutuksen verkostot


21.   Työelämälähtöisyys




Kehittämistyö 6 op


21.8., 15.9., 9.10. ja 10.10.2014





Seminaari


10.-11-11.2014





Valmistuminen


12.12.2014














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti